1 TB była w Polkowicach, 2013

W dniu 14 listopada 2013 r. odbyła się kolejna wycieczka do zakładów Sitech  i Volkswagen Motor Polska w Polkowicach. Tym razem w wycieczce uczestniczyła klasa I TB technikum mechatronicznego wraz z opiekunami M. Tarasiuk i Z. Józefkiewicz.

Relacje uczniów

Sitech

Sitech
Sitech

Oba zakłady są w dużej mierze zautomatyzowane i trzeba przyznać, że panuje w nich ład i porządek. Jako pierwszą odwiedziliśmy firmę Sitech sp. z o. o. w Polkowicach, która wdraża nowatorskie rozwiązania w zakresie produkcji siedzisk samochodowych najwyższej klasy. Zanim produkt trafi do klienta musi przejść szereg procesów technologicznych. W pierwszej kolejności następuje tłoczenie, podczas którego stal podlega różnorodnym procesom obróbki plastycznej. Następnie elementy poddawane są spawaniu i zgrzewaniu polegającym na trwałym łączeniu części konstrukcji wykonanych z metalu. Kolejnym etapem jest lakierowanie. Uzyskana powłoka ma zapewnić długotrwałe zabezpieczenie antykorozyjne. Montaż końcowy jest ostatnią fazą procesu produkcyjnego, gdzie wyrób nabiera ostatecznego kształtu. Fabryka w Polkowicach aktualnie produkuje stelaże do aut: Volkswagen Golf, Passat, Polo, Tiguan, Touareg, Touran, Caddy i T5 oraz Skoda Fabia, Octavia, Seat Altea i Toledo, a także Audi A4 i Q7.

– Damian Sadowski

Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen

Po zwiedzeniu firmy Sitech przeszliśmy do fabryki silników Volkswagen Motor Polska sp. z o. o. Fabryka produkuje najnowocześniejsze silniki wysokoprężne oraz obrabia ich główne podzespoły np. bloki silnika, głowice, wały korbowe, wałki rozrządu i korbowody. Silniki z Polkowic wytwarzane są wyłącznie na zamówienie i potrzeby koncernu Volkswagen. Trafiają one do nowoczesnych montowni pojazdów w Polsce tj. Volkswagen Poznań oraz na świecie między innymi Niemcy, Czechy, Portugalia, Hiszpania, Indie, Meksyk, USA i RPA. Od początku w polkowickiej fabryce produkowano silniki Diesla. Najpierw były to silniki TDI o pojemności 1,9 i 2,0 z pompowtryskiwaczami. Od 2008r. wytwarza się tam wysokoprężne motory w technologii Common Rail. Silniki o pojemności  1,6 i 2,0 spełniają europejską normę spalin EU5. jako jedyna fabryka w koncernie dostarcza na rynek amerykański jednostki napędowe 2,0 spełniające normę spalin EU6. od lipca tego roku zaczęto produkować najnowocześniejsze silniki Diesla tzw. MDB. Aktualnie produkowane silniki MDB są częścią strategii budowy pojazdów modułowych MQB. Dla nas przyszłych mechatroników był to bardzo ciekawy wyjazd, ponieważ mieliśmy okazję zobaczyć wiele interesujących nas zagadnień na przykładzie produkcji tak nowoczesnych zakładów jakimi są zakłady koncernu Volkswagen.

– Jakub Banaś

articles_wydarzenia_mechatronik_vw-13_Vw2