Historyczna podróż po Warszawie – wycieczka młodzieży Zespołu Szkół pod patronatem KGHM

W dniach 05-06.12.201 r. dzięki hojności naszego Patrona w kształceniu zawodowym KGHM Polska Miedź S.A. uczniowie klas mechtronicznych technikum i branżowej szkoły I stopnia mieli okazję (dla wielu z nich po raz pierwszy)  poznać Warszawę -współczesną stolicę Polski a przede wszystkim jej historyczną przeszłość. Na Powązkach wojskowych odwiedziliśmy kwatery bohaterskich żołnierzy Powstania Warszawskiego, żołnierzy walczących w II wojnie światowej przeciw hitlerowskiemu najeźdźcy oraz Żołnierzy Niezłomnych AK. Oddaliśmy cześć przedstawicielom polskich organów władzy, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej 10 kwietnia 2010r. oraz wybitnym Polakom ze świata nauki, kultury i sportu.

,, Strzałem w dziesiątkę” okazała się możliwość odwiedzenia Muzeum Powstania Warszawskiego. To miejsce uczniowie przy wspomnieniach wymieniają jako pierwsze, które szczególnie utkwiło im w pamięci. Zwracają uwagę na świetnego przewodnika, który w niebanalny sposób, emocjonująco i z pasją  przybliżył im historię młodzieży Szarych Szeregów i oddziałów AK walczących za najwyższą cenę o wolność naszej stolicy w tych tragicznych dniach Powstania 1944roku.

Wyjątkowo miło zostaliśmy przyjęci przez przedstawicieli – opiekunów wspaniałego zabytku naszej kultury narodowej Zamku Królewskiego. Chociaż doszczętnie zniszczony przez hitlerowskich Niemców niemalże w całości z wielkim wysiłkiem i ofiarnością naszych rodaków został odbudowany i zrekonstruowany  po wojnie w latach 70-tych. Z profesjonalnym przekazem informacyjnym i  opieką przewodników obejrzeliśmy wszystkie dostępne pełne oryginalnych dzieł sztuki komnaty a nawet zobaczyliśmy … więcej niż inni turyści. Przed Grobem Nieznanego Żołnierza oddaliśmy hołd poległym za wolność naszej ojczyzny żołnierzom na frontach II wojny światowej. Po pełnym wrażeń wieczornym spacerze Krakowskim Przedmieściem, bulwarami Starego Miasta odpoczęliśmy w komfortowych warunkach hotelu Aramis zarezerwowanych dla nas przez naszego Sponsora. Duże wrażenie wywołała też bardzo ciekawie zaprezentowana historia wędrówki przez stulecia narodu żydowskiego w Europie i jego życie na przestrzeni wieków na ziemiach polskich, którą można było wysłuchać , obejrzeć a nawet w niej zaistnieć przez moment dzięki nowoczesnym technologiom w Muzeum Żydów Polskich Polin. A oto jak wspominają wyjazd sami uczniowie:

,, Najbardziej podobało Mi się Muzeum Powstania Warszawskiego, nasz przewodnik był super, opowiadał z pasją, przekazał nam wiele ciekawostek, o których na pewno wiele osób nie wiedziało..”- Miłosz z klasy I TAG

,, Moim zdaniem najciekawszym momentem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. pozwoliło mi ono przypomnieć sobie o historii naszego narodu jak i samej Warszawy”- Grzegorz z klasy I

,, W moim odczuciu wycieczka miała bardzo ciekawy i dobrze zorganizowany program…”-Mateusz z klasy I

,, Wyjazd bardzo udany. Chciałbym jeździć na więcej tak fajnych wycieczek”- Oliwier z klasy I

,, To piękne, że dzięki współczesnej technice mogę lepiej zrozumieć co działo się w Polsce”- Witek z klasy I

,,Super pomysłem było zwiedzanie Zamku Królewskiego, zobaczyłem jak wyglądał przed i po zniszczeniu… Oby więcej takich wycieczek:)- Jakub klasa I

,, Atmosfera była świetna chciałbym podziękować zarządowi KGHM za możliwość pojechania na taką wycieczkę”- Filip klasa I

Ten wyjątkowy bo w krótkim czasie ale obfitujący w bogaty program edukacyjny wyjazd dla uczniów naszej szkoły  pomógł przybliżyć i zrozumieć  jego uczestnikom wspaniałą choć trudną historię naszego narodu pełną wzlotów i tragicznych zdarzeń. Pobudził ciekawość młodzieży do poszukiwania własnej tożsamości narodowej, interesowania się przeszłością swojego narodu oraz rozbudził  dumę z osiągnięć naszych rodaków. To bliskie ,,obcowanie” z historią to szansa na tworzenie pomostu pokoleń i budowanie więzi historycznych dla trwałego przekazu dziedzictwa kulturowego.- wicedyrektor K.Zborowska

Serdecznie dziękujemy Sponsorowi wycieczki KGHM Polska Miedź S.A.