We wrześniu tego roku znowu grupa uczniów i uczennic Zespołu Szkół w Chocianowie odbyła miesięczny staż zawodowy w Hiszpanii. Było to możliwe dzięki wygranemu projektowi o nazwie „Rozwój zawodowy poprzez praktykę zagraniczną”, w konkursie 2020 programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna. Projekt był realizowany ze  środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego.

W projekcie uwzględniono trzy kierunki dokształcania młodzieży Zespołu Szkół w Chocianowie tj. mechatroniczny, obsługi turystycznej i logistyczny, z tym że czas realizacji obejmuje dwa lata, a uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy po 18 osób. Właśnie pierwsza grupa 10 uczniów technikum mechatronicznego i 8 uczennic technikum obsługi turystycznej skończyła miesięczny staż w Maladze. Ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy  zagwarantował partner zagraniczny euroMind.

Mechatronicy zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach pracując głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: Mecanizados Malaga, Indeco Automovil Europa S. L., Grupo Dodox S. L. i Cortes y Plegados Cantalejo S.L. Dwóch uczniów pracowało jako mechanicy samochodowi w Autos Pedrosa. Natomiast uczennice z obsługi turystycznej zdobywały doświadczenie zawodowe jako kelnerki w restauracjach i kawiarniach tj. Café Central Plaza de la Constitución – Café y Confiteria Central S.L., Café Central Malagueta – Copernico Soluciones S.L., Bar Picasso Numero 20 – Picas Malaga S. L., Astrid Tapas – Taperías Ecológicas y Catering, S.L. Wszystkie miejsca praktyki znajdowały się w Maladze. Uczniowie przebywali w Hiszpanii z opiekunami, nauczycielami przedmiotów zawodowych, którzy przy wsparciu ze strony partnera hiszpańskiego dbali o pełną realizację programu i opiekowali się uczestnikami.

Młodzież posiadała już pewne umiejętności, ale brakowało im doświadczenia przy obsłudze maszyn i urządzeń związanych z obróbką metali oraz przy programowaniu obrabiarek sterowanych numerycznie CNC czy też wykonywaniu standardowych czynności serwisowych różnego typu pojazdów. Udział w stażu pozwolił im wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w zakresie przygotowania oraz obsługi i konserwacji maszyn i urządzeń, kontroli jakości wyrobów, a także programowania i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, co jest ważne w dobie nowoczesnych technologii stosowanych w przemyśle. Uczniowie mieli możliwość skonfrontowania posiadanej wiedzy i umiejętności w wielu dziedzinach tj. w zakresie technologii i konstrukcji mechanicznych, automatyki, mechatroniki i znajomości typowych układów mechanicznych, elektrycznych oraz elektronicznych. Natomiast grupa obsługi turystycznej zdobyła doświadczenie zawodowe z zakresu obsługi sali restauracyjnej. Młodzież doskonaliła więc swoje umiejętności w zakresie obsługi klienta.

Oprócz doświadczenia zawodowego uczniowie szlifowali znajomość języka angielskiego, nauczyli się języka hiszpańskiego, nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznawali kulturę Hiszpanii. Grupa w ramach projektu miała zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją miejską i kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. Odbyły się cztery wycieczki. Pierwsza to oczywiście Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. Odwiedzono Plac Pabla Picasso i podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście  plażę Malagueta. Druga wycieczka odbyła się do malowniczo położonego na skraju szerokiego kanionu miasteczka Ronda. Niesamowite widoki, monumentalny most, jedna z najstarszych arena walk byków w całości wykonana z kamienia, klimatyczne uliczki i liczne legendy związane z tym miejscem zachwyciły i podbiły serca całej grupy. Była też wycieczka do Benalmedeny, Mijas i zamku Colomares oraz do Nerji połączona ze spływem kajakowym. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki piłki siatkowej na plaży. Były też wyjścia do Muzeum Malagi oraz do Muzeum Pablo Picasso i wejście na wzgórze Gibralfaro, gdzie znajdują się ruiny zamku i fortyfikacje Alcazaba. Młodzież nie tylko zwiedzała, ale także poznawała odmienny, południowy styl życia, ciekawych ludzi, hiszpańskie potrawy i napoje.

Wszystko finansowane było ze środków unijnych, ale też przy wsparciu starostwa powiatowego, które pożyczyło szkole 20% kwoty budżetu projektu. Kwota ta wróci do starostwa po rozliczeniu projektu.

Na koniec stażu wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty o odbytym stażu od partnerów projektu,  a także dokumenty Europass-Mobilność, potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe w czasie stażu. Cała grupa była niezwykle ambitna co sprawiło, że wszyscy uzyskali najwyższe celujące oceny zarówno z kursu języka hiszpańskiego jak i z odbytej praktyki. Zdobyte doświadczenie jest szczególnie ważne w momencie ukończenia szkoły i perspektywie pomyślnego przystąpienia do Zewnętrznego Egzaminu Zawodowego oraz przy poszukiwaniu pracy. Dodatkowo tak bogate doświadczenie zawodowe jest gwarancją zdobycia pracy w wielu nowoczesnych zakładach przemysłowych, a także w obiektach obsługi turystycznej. W efekcie uczniowie zyskali szansę na dobrą pracę, a sam udział w stażu przyczynił się do ich rozwoju zawodowego i osobistego.