Zrealizowano ostatni, trzeci etap projektu staży zagranicznych o nazwie „Rozwój zawodowy poprzez praktykę zagraniczną”, w oparciu o środki Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego, obejmującego trzy kierunki dokształcania młodzieży Zespołu Szkół w Chocianowie tj. mechatroniczny, organizacji turystyki i logistyczny.

Tym razem do Hiszpanii pojechała grupa 10 uczniów technikum mechatronicznego oraz 7 uczennic i 1 uczeń technikum organizacji turystyki pod nadzorem 2 opiekunów nauczycieli przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół w Chocianowie. Grupa odbyła zaplanowany czterotygodniowy staż w Maladze. Kolejny raz całej grupie 18-osobowej zagwarantował ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy  partner zagraniczny euroMind.

Mechatronicy zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach pracując głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: PROCAD – Diseño Intencional S.L i Grupo Dodox S. L. Dwóch uczniów pracowało jako mechanicy samochodowi w Taller Pitlane S.L. i Talleres Takris SCA. Natomiast uczennice i uczeń z organizacji turystyki zdobywali doświadczenie zawodowe jako kelnerzy w restauracjach hotelowych
i na recepcji oraz na housekeeper w takich miejscach jak: Hotel Parasol Garden – Biger Hotel S.L, La Gourmetería – Barbergym40 SL, Feel Málaga City Center S.L. Wszystkie miejsca praktyki znajdowały się w Maladze. Mechatronicy dodatkowo odwiedzili Uniwersytet, gdzie udali się do  laboratoriów i warsztatów specjalistycznych. Tam poznawali techniki spawania, zgrzewania, lutowania oraz obróbki na maszynach konwencjonalnych i sterowanych numerycznie. Natomiast cała grupa zwiedziła bogate w eksponaty Muzeum Motoryzacji i Mody.

Młodzież posiadała już pewne umiejętności, ale brakowało im doświadczenia przy obsłudze maszyn i urządzeń związanych z obróbką metali, renowacji napędów pojazdów, skrzyni biegów oraz przy programowaniu obrabiarek sterowanych numerycznie CNC czy też przy wykonywaniu standardowych czynności serwisowych różnego typu pojazdów. Udział w stażu pozwolił im wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w zakresie przygotowania oraz obsługi i konserwacji maszyn i urządzeń, kontroli jakości wyrobów, a także programowania i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, co jest ważne w dobie nowoczesnych technologii stosowanych w przemyśle.  Uczniowie mieli możliwość skonfrontowania posiadanej wiedzy i umiejętności w wielu dziedzinach tj. w zakresie technologii i konstrukcji mechanicznych, automatyki, mechatroniki i znajomości typowych układów mechanicznych, elektrycznych oraz elektronicznych. Poznali też nowinki technologiczne miedzy innymi drukarki 3D. Natomiast grupa organizacji turystycznej zdobyła doświadczenie zawodowe z zakresu obsługi sali restauracyjnej, recepcji i housekeeper. Młodzież doskonaliła więc swoje umiejętności w zakresie profesjonalnej obsługi gościa.

Oprócz doświadczenia zawodowego uczniowie szlifowali znajomość języka angielskiego, nauczyli się języka hiszpańskiego, nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznawali kulturę Hiszpanii. Grupa w ramach projektu miała zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją miejską i kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. Odbyło się pięć wycieczek. Pierwsza to oczywiście Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. Odwiedzono Plac Pabla Picasso i podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście  plażę Malagueta. Druga z ekstremalnymi wrażeniami do wąwozu Caminito del Rey szlakiem wśród stromych ścian wapiennych. Trzecia wycieczka odbyła się do Sewilli typowo turystyczna z możliwością podziwiania Placu Hiszpańskiego, Złotej Wieży, największej na świecie gotyckiej katedry, wieży Giralda i Pałacu Alcazara. Była też wycieczka do Benalmadeny, Mijas i zamku Colomares oraz do Nerji połączona ze spływem kajakowym. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki piłki siatkowej na plaży i tenisa stołowego w hotelu. Były też wyjścia do Muzeum Malagi oraz do Muzeum Pablo Picasso i wejście na wzgórze Alcazaba, gdzie znajdują się ruiny zamku i fortyfikacje Gibralfaro. Młodzież nie tylko zwiedzała, ale także poznawała odmienny, południowy styl życia, ciekawych ludzi, hiszpańskie potrawy i napoje.

Wszystko finansowane było ze środków unijnych, ale też przy wsparciu starostwa powiatowego, które pożyczyło szkole 20% kwoty budżetu projektu. Kwota ta wróci do starostwa po rozliczeniu projektu.

Na koniec stażu wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty o odbytym stażu od partnerów projektu,  a także dokumenty Europass-Mobilność, potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe w czasie stażu. Zdobyte doświadczenie jest szczególnie ważne w momencie ukończenia szkoły i perspektywie pomyślnego przystąpienia do Zewnętrznego Egzaminu Zawodowego oraz przy poszukiwaniu pracy. Dodatkowo tak bogate doświadczenie zawodowe jest gwarancją zdobycia pracy w wielu nowoczesnych zakładach przemysłowych zarówno w Polsce jak i za granicą. W efekcie uczniowie zyskali szansę na dobrą pracę, a sam udział w stażu przyczynił się do ich rozwoju zawodowego i osobistego.

Małgorzata Tarasiuk