Mechatronicy z wizytą w Volkswagenie i Sitechu

Uczniowie klasy pierwszej technikum mechatronicznego odbyli dwie wycieczki zawodoznawcze. W dniu 27 marca zwiedzili zakład Volkswagen Motor Polska w Polkowicach. Natomiast 16 kwietnia ci sami uczniowie odwiedzili zakład Sitech. Oba zakłady są nowoczesnymi firmami specjalizującymi się w branży motoryzacyjnej.

Młodzież miała okazję zapoznać się z procesem technologicznym, nowoczesnymi liniami produkcyjnymi oraz parkiem maszynowym tych zakładów. Uczniowie wraz z opiekunami M. Tarasiuk i Z. Józefkiewicz mile wspominają te wyjazdy.

A oto relacje przykładowych uczniów:

„Volkswagen Motor Polska to firma znajdująca się na terenie Polkowic. W tej fabryce powstają wysokoprężne jednostki napędowe o najnowocześniejszej konstrukcji. Rozwiązania tam wprowadzone pozwalają na uzyskanie dużej mocy silnika oraz wysokiego momentu obrotowego przy jednoczesnym, niskim zużyciem paliwa i obniżonej ilości zanieczyszczeń spalin. Oprócz samych silników powstają tam podzespoły takie jak bloki silnika, głowice, wały korbowe i korbowody. Silniki produkowane w Polkowicach powstają tylko na zamówienie koncernu Volkswagen i trafiają do nowoczesnych montowni pojazdów w Polsce, Niemczech, Czechach i Hiszpanii.

Sitech jest firmą należącą do koncernu Volkswagen i wprowadza ona nowatorskie rozwiązania w zakresie produkcji siedzisk samochodowych najwyższej klasy. W pierwszym etapie produkcji następuje tłoczenie podczas którego stal podlega różnym procesom obróbki plastycznej. Następnie elementy poddawane są spawaniu i zgrzewaniu, które łączy trwale poszczególne elementy konstrukcji. Potem następuje lakierowanie, które ma na celu zapobiegać korozji. Na końcu procesu produkcyjnego następuje montaż, gdzie wyrób nabiera ostatecznego kształtu. Wyprodukowane fotele trafiają do aut marek takich jak: Volkswagen, Audi, Skoda, Seat i Porsche.

Po zwiedzaniu obu zakładów, bardziej spodobał mi się zakład Volkswagen, ponieważ program oprowadzania był bardziej interesujący, a przedstawione procesy produkcyjne o wiele ciekawsze.

Damian Szymaszek”

„Słów kilka o firmie Volkswagen:

Volkswagen w Polkowicach został utworzony w 1999 r. Ich silniki docierają do zakładów na całym świecie do takich znanych marek, jak Audi, Seat, czy Skoda.

W Volkswagenie produkują najnowocześniejsze silniki wysokoprężne. Niezbędne do nich główne podzespoły jak bloki silnika, głowice, wały korbowe, korbowody i zintegrowane moduły wałka rozrządu, pochodzą z ich linii obróbczych. Pozostałe elementy pochodzą od ich dostawców.

Silniki z Polkowic, wytwarzane wyłącznie na zamówienie i potrzeby koncernu Volkswagen, trafiają do nowoczesnych montowni pojazdów w Polsce do Volkswagen Poznań oraz na świecie, m. in. do Niemiec, Czech i, Hiszpanii.

Od początku otwarcia produkują silniki Diesla. Wpierw silniki TDI o pojemności 1.9 i 2 L z pompowtryskiwaczami. Od 2008 r. wysokoprężne motory w technologii Common Rail. Takie silniki o pojemności 1,6 i 2 L spełniają europejską normę spalin EU 5.

I tak od 2013 r. produkują najnowocześniejszy silnik Diesla, MDB (z niem. Modularer Dieselbaukasten). Silnik ten jest częścią strategii budowy pojazdów modułowych, w których karoseria, wyposażenie i wnętrze będą zindywidualizowane, natomiast elementy platformy, podwozie i niektóre komponenty będą wspólne dla wszystkich modeli.

Słów kilka o firmie Sitech:

Sitech w Polkowicach został utworzony w 1998 r. Zajmują się produkcją metalowych stelaży siedzisk samochodowych do wybranych modeli samochodów takich marek jak: Volkswagen, Audi, Skoda, Seat oraz Porsche. Zanim produkt trafi do klienta przechodzi przez szereg procesów produkcyjnych. W pierwszej kolejności następuje tłoczenie, podczas którego stal podlega różnorodnym procesom obróbki plastycznej.

Następnie elementy poddawane są spawaniu i zgrzewaniu, polegającym na trwałym łączeniu części konstrukcji wykonanych z metalu. Kolejnym etapem jest lakierowanie.

Powłoka uzyskana po przeprowadzeniu procesu kataforetycznego lakierowania zanurzeniowego, ma na celu długotrwałe zabezpieczenie antykorozyjne. Ostatnią fazą procesu produkcyjnego jest montaż końcowy, gdzie wyrób nabiera ostatecznego kształtu.

Ogólnie to tu i tu było ciekawie, ale bardziej mi się spodobał Volkswagen.

Popielski Daniel”