W dniu 08.06.2022r. w Zespole Szkół w Chocianowie odbyło się uroczyste podsumowanie kolejnego dużego projektu wygranego w konkursie 2020 w programie ERASMUS+, ale finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), obejmującego łącznie trzy 18-osobowe grupy wyjazdowe uczniów na miesięczne staże zawodowe do Hiszpanii.

Wśród zaproszonych gości na uroczystość podsumowania przybyli: Członek Zarządu Powiatu Polkowickiego pan Franciszek Skibicki, Przedstawicielka Urzędu Miasta i Gminy Chocianów pani Dorota Sokalska, rodzice oraz uczniowie i uczennice technikum przebywający na stażu w Hiszpanii. Nie zabrakło oczywiście Dyrekcji szkoły oraz nauczycieli i uczniów Zespołu Szkół w Chocianowie. Wszyscy mieli okazję zapoznać się z ideą i korzyściami jakie zostały uzyskane w wyniku zrealizowanego projektu wyjazdów na staże zagraniczne.

Pani Małgorzata Tarasiuk jako koordynator projektu o nazwie Rozwój zawodowy poprzez praktykę zagraniczną” opracowała broszurki ze stażu, które otrzymali zaproszeni goście i rodzice. Natomiast w czasie podsumowania przedstawiła szczegółowy raport z przebiegu realizacji całego projektu.

Pierwsza grupa 10 uczniów technikum mechatronicznego i 8 uczennic technikum obsługi turystycznej, która odbywała swój czterotygodniowy staż w Maladze we wrześniu 2021r. miała już podsumowanie w listopadzie 2021, ponieważ byli to uczniowie ostatnich klas technikum i obecnie są już absolwentami szkoły. W związku z powyższym tym razem podsumowywano tylko dwa ostatnie wyjazdy młodzieży.

Kolejne dwie grupy również swój staż zrealizowały w Maladze, ale w lutym i w maju 2022r.  Druga grupa składała się 10 uczniów technikum mechatronicznego oraz 5 uczennic i 3 uczniów technikum logistycznego, a ostatnia trzecia grupa składała się z 10 uczniów technikum mechatronicznego oraz 7 uczennic i 1 ucznia technikum organizacji turystyki. Kolejny raz ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy zagwarantował partner zagraniczny euroMind. Mechatronicy zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach pracując głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: Aeromill S.L., Indeco Automovil Europa S.L., Cortes y Plegados Arana S.L., PROCAD – Diseño Intencional S.L., Grupo Dodox S.L., Soluciones de Forja 2000 S.L. – Forjamálaga i Talleres Metálicos Diego Rodriguez S.L. Dwóch uczniów pracowało jako mechanicy samochodowi w Taller Pitlane S.L. i Talleres Takris SCA. Mechatronicy dodatkowo odwiedzili Uniwersytet, gdzie udali się do  laboratoriów i warsztatów specjalistycznych. Tam poznawali techniki spawania, zgrzewania, lutowania oraz obróbki na maszynach konwencjonalnych i sterowanych numerycznie. Cała grupa była też w Muzeum Motoryzacji i Mody obfitującym we wspaniałe samochody, silniki i ubrania z różnych epok. Uczennice i uczeń z organizacji turystyki zdobywali doświadczenie zawodowe jako kelnerzy w restauracjach hotelowych i na recepcji oraz na housekeeper w takich miejscach jak: Hotel Parasol Garden – Biger Hotel S.L, La Gourmetería – Barbergym40 SL, Feel Málaga City Center S.L. Natomiast uczniowie i uczennice z logistyka zdobywali doświadczenie zawodowe jako obsługa magazynu, przy monitorowaniu poziomu i stanu zapasów, transporcie oraz skanowaniu i rozkładaniu towaru. Były to firmy Archivos Mudanzas y Transportes S.L. – Mudanzas Lusan, Bancosol – Banco de Alimentos de la Costa del Sol oraz sklepy Remar i Carrefour Express Merced – Supermercado Hanzhan S.L.

Oprócz doświadczenia zawodowego młodzież szlifowała znajomość języka angielskiego, nauczyła się także języka hiszpańskiego, ponieważ na miejscu odbyła intensywny kurs tego języka. Uczniowie nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznawali kulturę Hiszpanii. Grupy w ramach projektu miały zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją miejską i kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. W czasie pobytu grup w Maladze odbyły się różne wycieczki. Pierwsza to oczywiście Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. Odwiedzono Plac Pabla Picasso i podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście  plażę Malagueta. Kolejna z ekstremalnymi wrażeniami do wąwozu Caminito del Rey szlakiem Króla wśród stromych ścian wapiennych. Była też wycieczka do Sewilli typowo turystyczna z możliwością podziwiania Placu Hiszpańskiego, Złotej Wieży, największej na świecie gotyckiej katedry i kolejna do malowniczo położonego na skraju szerokiego kanionu miasteczka Ronda. Niesamowite widoki, monumentalny most, jedna z najstarszych arena walk byków w całości wykonana z kamienia, klimatyczne uliczki i liczne legendy związane z tym miejscem zachwyciły i podbiły serca całej grupy. Była też wycieczka do Benalmadeny, Mijas i zamku Colomares oraz do Nerji połączona ze spływem kajakowym. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki piłki siatkowej na plaży. Odbył się też rejs katamaranem i były wyjścia do Muzeum Malagi oraz do Muzeum Pablo Picasso, a także wejście na wzgórze Gibralfaro, gdzie znajdują się ruiny zamku i fortyfikacje Alcazaba oraz na Wzgórze Wiktorii. Młodzież nie tylko zwiedzała, ale także poznawała odmienny, południowy styl życia, ciekawych ludzi, hiszpańskie potrawy i napoje.

Po zrelacjonowaniu przez panią Małgorzatę Tarasiuk przebiegu pobytu drugiej grupy na stażu wszyscy mieli przyjemność obejrzeć prezentację przedstawiającą relację z pobytu młodzieży w Maladze w lutym. Podobnie została zrelacjonowana grupa majowa wraz z obejrzeniem prezentacji z tegoż pobytu. Oczywiście był też czas dla uczestników stażu, którzy mieli okazję opowiedzieć o swoich doświadczeniach i pochwalić się zdobytymi umiejętnościami w dziedzinie obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie, napraw i serwisowania samochodów, obsługi magazynów, sklepów, transportu towaru oraz obsługi gościa w hotelu, restauracji i kawiarni. Uczestnicy i uczestniczki stażu opowiadali również o zrealizowanym programie kulturowym, o zwiedzaniu, odbytych wycieczkach i spędzaniu wolnego czasu. Wszyscy przyznali, że chcieliby jeszcze raz odbyć taką praktykę, bo była to przygoda ich życia. Na koniec uczestnicy otrzymali Certyfikaty z wyszczególnionymi umiejętnościami potwierdzone przez partnerów projektu, Certyfikaty z Kursu Językowego oraz przygotowane i potwierdzone przez Krajowe Centrum Europass międzynarodowe dokumenty Europass Mobilność. Wszystkie dokumenty były dwujęzyczne.

Kolejny raz nasi uczniowie i uczennice spisali się na medal, ponieważ wszyscy uczestnicy uzyskali najwyższe celujące oceny zarówno z odbytej praktyki jak i z kursu języka hiszpańskiego.

Uroczystość podsumowania stażu została udokumentowana w formie zdjęć.