W dniu 19.11.2021r. w Zespole Szkół w Chocianowie odbyło się uroczyste podsumowanie zrealizowanego stażu zagranicznego w ramach projektu złożonego w 2020 roku w programie ERASMUS+, ale finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), obejmującego trzy 18-osobowe grupy wyjazdowe uczniów na miesięczne staże zawodowe w Hiszpanii. We wrześniu tego roku pierwsza grupa zrealizowała praktykę zawodową w Maladze.

Wśród zaproszonych gości na uroczystość podsumowania przybyli: Członek Zarządu Powiatu Polkowickiego pan Franciszek Skibicki, Przewodniczący Rady Powiatu Polkowickiego pan Henryk Czekajło, Kierownik Referatu Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Miasta i Gminy Chocianów pani Magdalena Lach, rodzice oraz uczniowie i uczennice technikum przebywający na stażu w Hiszpanii. Nie zabrakło oczywiście Dyrekcji szkoły oraz nauczycieli i uczniów Zespołu Szkół w Chocianowie. Wszyscy mieli okazję zapoznać się z ideą i korzyściami jakie zostały uzyskane w wyniku realizacji projektu wyjazdu na staże zagraniczne.

Pani Małgorzata Tarasiuk jako koordynator projektu o nazwie Rozwój zawodowy poprzez praktykę zagraniczną” opracowała broszurki ze stażu, które otrzymali zaproszeni goście i rodzice. Natomiast w czasie podsumowania przedstawiła szczegółowy raport z przebiegu realizacji projektu.

Pierwsza grupa 10 uczniów technikum mechatronicznego i 8 uczennic technikum obsługi turystycznej pod nadzorem 2 opiekunów nauczycieli przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół w Chocianowie odbyła zaplanowany czterotygodniowy staż w Maladze.

Kolejny raz całej grupie 18-osobowej zagwarantował ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy  partner zagraniczny euroMind. W związku z trwającym zagrożeniem koronawirusa wszystko odbywało się z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa i obowiązujących obostrzeń Covid19.  Mechatronicy zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach pracując głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: Mecanizados Malaga, Indeco Automovil Europa S. L., Grupo Dodox S. L. i Cortes y Plegados Cantalejo S.L. Dwóch uczniów pracowało jako mechanicy samochodowi w Autos Pedrosa. Natomiast uczennice z obsługi turystycznej zdobywały doświadczenie zawodowe jako kelnerki w restauracjach i kawiarniach tj. Café Central Plaza de la Constitución – Café y Confiteria Central S.L., Café Central Malagueta – Copernico Soluciones S.L., Bar Picasso Numero 20 – Picas Malaga S. L., Astrid Tapas – Taperías Ecológicas y Catering, S.L. Wszystkie miejsca praktyki znajdowały się w Maladze.

Oprócz doświadczenia zawodowego młodzież szlifowała znajomość języka angielskiego, nauczyła się także języka hiszpańskiego, ponieważ na miejscu odbyła intensywny kurs tego języka. Uczniowie nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznawali kulturę Hiszpanii. Grupy w ramach projektu miały zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją miejską i kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. Odbyły się cztery wycieczki. Pierwsza to oczywiście Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. Odwiedzono Plac Pabla Picasso i podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście  plażę Malagueta. Druga wycieczka odbyła się do malowniczo położonego na skraju szerokiego kanionu miasteczka Ronda. Niesamowite widoki, monumentalny most, jedna z najstarszych arena walk byków w całości wykonana z kamienia, klimatyczne uliczki i liczne legendy związane z tym miejscem zachwyciły i podbiły serca całej grupy. Była też wycieczka do Benalmedeny, Mijas i zamku Colomares oraz do Nerji połączona ze spływem kajakowym. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki piłki siatkowej na plaży. Odbył się też rejs katamaranem i były wyjścia do Muzeum Malagi oraz do Muzeum Pablo Picasso, a także wejście na wzgórze Gibralfaro, gdzie znajdują się ruiny zamku i fortyfikacje Alcazaba. Młodzież nie tylko zwiedzała, ale także poznawała odmienny, południowy styl życia, ciekawych ludzi, hiszpańskie potrawy i napoje.

Po zrelacjonowaniu przez panią Małgorzatę Tarasiuk przebiegu pobytu pierwszej grupy na stażu wszyscy mieli przyjemność obejrzeć film przedstawiający relację z pobytu młodzieży w Maladze. Oczywiście był też czas dla uczestników stażu, którzy mieli okazję opowiedzieć o swoich doświadczeniach i pochwalić się zdobytymi umiejętnościami w dziedzinie obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie, napraw i serwisowania samochodów oraz obsługi prestiżowych restauracji i kawiarni. Uczestnicy i uczestniczki stażu opowiadali również o zrealizowanym programie kulturowym, o zwiedzaniu, odbytych wycieczkach i spędzaniu wolnego czasu. Wszyscy przyznali, że chcieliby jeszcze raz odbyć taką praktykę, bo była to przygoda ich życia. Na koniec uczestnicy otrzymali Certyfikaty z wyszczególnionymi umiejętnościami potwierdzone przez partnerów projektu, Certyfikaty z Kursu Językowego oraz przygotowane i potwierdzone przez Krajowe Centrum Europass międzynarodowe dokumenty Europass Mobilność. Wszystkie dokumenty były dwujęzyczne.

Kolejny raz nasi uczniowie spisali się na medal, ponieważ wszyscy uczestnicy uzyskali najwyższe celujące oceny zarówno z kursu języka hiszpańskiego jak i z odbytej praktyki. Dodatkowo dwóch uczniów zostało wyróżnionych, ponieważ otrzymali indywidualne rekomendacje z zakładu, w którym odbywali praktykę.

Uroczystość podsumowania stażu została udokumentowana w formie zdjęć.