Zrealizowano kolejny, drugi etap projektu staży zagranicznych o nazwie „Rozwój zawodowy poprzez praktykę zagraniczną”, w oparciu o środki Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego, obejmującego trzy kierunki dokształcania młodzieży Zespołu Szkół w Chocianowie tj. mechatroniczny, organizacji turystyki i logistyczny. Tym razem do Hiszpanii pojechała grupa 10 uczniów technikum mechatronicznego oraz 5 uczennic i 3 uczniów technikum logistycznego pod nadzorem 2 opiekunów nauczycieli przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół w Chocianowie. Grupa odbyła zaplanowany czterotygodniowy staż w Maladze. Kolejny raz całej grupie 18-osobowej zagwarantował ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy  partner zagraniczny euroMind. W związku z trwającym zagrożeniem koronawirusa wszystko odbywało się z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa i obowiązujących obostrzeń Covid19.

Mechatronicy zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach pracując głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: Aeromill S. L., Indeco Automovil Europa S. L., Cortes y Plegados Arana S.L., Soluciones de Forja 2000 SL – Forjamálaga i Talleres Metálicos Diego Rodriguez S.L. Dodatkowo w dwóch ostatnich zakładach uczniowie poznawali technikę spawania. Natomiast uczniowie i uczennice z logistyka zdobywali doświadczenie zawodowe jako obsługa magazynu, przy monitorowaniu poziomu i stanu zapasów, transporcie oraz skanowaniu i rozkładaniu towaru. Były to firmy Archivos Mudanzas y Transportes S.L. – Mudanzas Lusan, Bancosol – Banco de Alimentos de la Costa del Sol oraz sklepy Remar i Carrefour Express Merced – Supermercado Hanzhan S.L.  Wszystkie miejsca praktyki znajdowały się w Maladze.

Młodzież posiadała już pewne umiejętności, ale brakowało im doświadczenia przy obsłudze maszyn i urządzeń związanych z obróbką metali, renowacji napędów pojazdów, skrzyni biegów oraz przy programowaniu obrabiarek sterowanych numerycznie CNC czy też przy wykonywaniu prac spawalniczych. Udział w stażu pozwolił im wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w zakresie przygotowania oraz obsługi i konserwacji maszyn i urządzeń, w tym również spawarek, kontroli jakości wyrobów, a także programowania i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, co jest ważne w dobie nowoczesnych technologii stosowanych w przemyśle.  Uczniowie mieli możliwość skonfrontowania posiadanej wiedzy i umiejętności w wielu dziedzinach tj. w zakresie technologii i konstrukcji mechanicznych, automatyki, mechatroniki i znajomości typowych układów mechanicznych, elektrycznych oraz elektronicznych. Poznali też nowinki technologiczne np. cięcie plazmą. Natomiast grupa logistyczna zdobyła doświadczenie zawodowe z zakresu obsługi magazynu. Młodzież doskonaliła więc swoje umiejętności w zakresie monitorowania poziomu i stanu zapasów, transportu oraz skanowania i rozkładania towaru. Miała też do czynienia z bankiem żywności i  logistyką związaną z rozdziałem oraz rozdysponowaniem paczek do klientów.

Oprócz doświadczenia zawodowego uczniowie szlifowali znajomość języka angielskiego, nauczyli się języka hiszpańskiego, nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznawali kulturę Hiszpanii. Grupa w ramach projektu miała zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją miejską i kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. Odbyły się cztery wycieczki. Pierwsza to oczywiście Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. Odwiedzono Plac Pabla Picasso i podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście  plażę Malagueta. druga z ekstremalnymi wrażeniami do wąwozu Caminito del Rey szlakiem wśród stromych ścian wapiennych. Trzecia wycieczka odbyła się do malowniczo położonego na skraju szerokiego kanionu miasteczka Ronda. Niesamowite widoki, monumentalny most, jedna z najstarszych arena walk byków w całości wykonana z kamienia, klimatyczne uliczki i liczne legendy związane z tym miejscem zachwyciły i podbiły serca całej grupy. Była też wycieczka do Sewilli typowo turystyczna z możliwością podziwiania Placu Hiszpańskiego, Złotej Wieży, największej na świecie gotyckiej katedry, wieży Giralda i Pałacu Alcazara. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki piłki siatkowej na plaży. Były też wyjścia do Muzeum Malagi oraz do Muzeum Pablo Picasso i wejście na wzgórze Alcazaba, gdzie znajdują się ruiny zamku i fortyfikacje Gibralfaro. Odbył się także rejs katamaranem po Morzu Śródziemnym. Młodzież nie tylko zwiedzała, ale także poznawała odmienny, południowy styl życia, ciekawych ludzi, hiszpańskie potrawy i napoje.

Wszystko finansowane było ze środków unijnych, ale też przy wsparciu starostwa powiatowego, które pożyczyło szkole 20% kwoty budżetu projektu. Kwota ta wróci do starostwa po rozliczeniu projektu.

Na koniec stażu wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty o odbytym stażu od partnerów projektu,  a także dokumenty Europass-Mobilność, potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe w czasie stażu. Zdobyte doświadczenie jest szczególnie ważne w momencie ukończenia szkoły i perspektywie pomyślnego przystąpienia do Zewnętrznego Egzaminu Zawodowego oraz przy poszukiwaniu pracy. Dodatkowo tak bogate doświadczenie zawodowe jest gwarancją zdobycia pracy w wielu nowoczesnych zakładach przemysłowych zarówno w Polsce jak i za granicą. W efekcie uczniowie zyskali szansę na dobrą pracę, a sam udział w stażu przyczynił się do ich rozwoju zawodowego i osobistego.