Kończący się rok 2020 mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią okazał się łaskawy dla uczniów i uczennic Zespołu Szkół w Chocianowie, bo udało się zrealizować pomyślnie dwa wyjazdy grup 18 osobowych na miesięczne staże zagraniczne w Hiszpanii w ramach projektu o nazwie Praktyki zagraniczne szansą na dobrą pracę”, z programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna. Projekt był realizowany ze  środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego.

Pierwsza grupa uczniów technikum mechatronicznego i uczennic technikum obsługi turystycznej w lutym 2020 roku odbyła staż w Maladze, natomiast druga składająca się z uczniów technikum mechatronicznego i uczennic technikum logistycznego, realizowała swój miesięczny staż zawodowy w Sewilli w październiku. W ramach tego samego projektu w czerwcu 2021 roku wyjedzie na staż do Hiszpanii ostatnia 18-osobowa grupa uczniów i uczennic. Ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy  gwarantuje partner zagraniczny euroMind, a uczniów wspiera i wspomaga na miejscu dwóch opiekunów, nauczycieli Zespołu Szkół w Chocianowie.

Mechatronicy będąc w Maladze zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: Mecanizados Malaga, Cortes y Plegados Cantalejo,  Puertas Metalicas J. Garcia e hijos i Astilleros Nereo. Jeden uczeń pracował jako mechanik samochodowy w Los Eucaliptos. Natomiast w Sewilli mechatronicy głównie realizowali kurs Solid Edge, który jest obecnie wiodącym systemem CAD 3D, pozwalającym na modelowanie i konstruowanie podzespołów dla przemysłu. Szkolenie prowadziła firma SAFA Nuestra Señora. Dwóch mechatroników pracowało w nowoczesnej firmie INGEMARK Servicios, która jest producentem urządzeń hydraulicznych i pneumatycznych, głownie pomp i zespołów prądotwórczych. Uczniowie montowali i okablowywali szafy elektryczne. Uczennice z obsługi turystycznej w ramach stażu zdobywały doświadczenie jako kelnerzy w obiektach hotelarskich w Maladze tj.: Hilton Garden Inn Malaga, Soho Bahia Malaga – Consultora Hotelera, Soho Las Vegas, Soho Los Naranjos, Tribuna Malagueña. Natomiast w przypadku uczennic z logistyka była to praca w sklepach Sprinter Los Arcos i Carrefour Express jako obsługa magazynu, przy monitorowaniu poziomu i stanu zapasów oraz skanowaniu i rozkładaniu towaru.

Oprócz doświadczenia zawodowego młodzież szlifowała znajomość języka angielskiego, nauczyła się także języka hiszpańskiego, ponieważ na miejscu odbyła intensywny kurs tego języka. Uczniowie nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznawali kulturę Hiszpanii. Grupy w ramach projektu miały zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją miejską i kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. W czasie pobytu w Maladze odbyły się trzy wycieczki: jedna z ekstremalnymi wrażeniami do wąwozu Caminito del Rey szlakiem wśród stromych ścian wapiennych, druga do Sewilli typowo turystyczna z możliwością podziwiania Placu Hiszpańskiego, Złotej Wieży, największej na świecie gotyckiej katedry, wieży Giralda i Pałacu Alcazara i trzecia do ośrodków turystycznych Benalmedeny, Mijas i zamku Colomares. Oczywiście była też Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki piłki siatkowej na plaży. Były też wyjścia do Muzeum Motoryzacji i Mody oraz do Muzeum Pablo Picasso. Grupa była też na meczu Malaga CF – CD Numancia na stadionie La Rosaleda w Maladze.

Podobnie grupa będąca w Sewilli miała zorganizowane wycieczki: pierwszą do Kadyksu, gdzie podziwiano Plac Katedralny między katedrami Vieja i de Santa Cruz Nueva, Stare Miasto, Plac Kwiatów i najstarszy rynek w Hiszpanii Mercado Central, Park Genovés oraz plażę de La Caleta. Śmiałkowie kąpali się w oceanie Atlantyckim. Druga wycieczka była do Malagi miasta Pabla Picasso, gdzie podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście  plażę Malagueta, gdzie rozegrano mecz piłki siatkowej. Chętni kąpali się w Morzu Śródziemnym. Oczywiście była też Sevilla Tour, w trakcie której można było poznać to niesamowite miasto. Młodzież podziwiała Plac Hiszpański, Złotą Wieżę, nabrzeże rzeki Gwadalkiwir, największą na świecie gotycką katedrę, wieżę Giralda i Metropol Parasol. Była też wycieczka do Pałacu Alcazaba i spacer po jego ogrodach. Natomiast dla logistyków zorganizowana była wycieczka zawodoznawcza do portu w Sewilli. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki koszykówki na pobliskim boisku.

Wszystko finansowane było ze środków unijnych, ale też przy wsparciu starostwa powiatowego, które pożyczyło szkole 20% kwoty budżetu projektu. Kwota ta wróci do starostwa po rozliczeniu projektu.

Na koniec stażu wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty o odbytym stażu od partnerów projektu,  a także dokumenty Europass-Mobilność, potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe w czasie stażu. Obie grupy były niezwykle ambitne co sprawiło, że wszyscy uzyskali najwyższe celujące oceny zarówno z kursu języka hiszpańskiego jak i z odbytej praktyki. Zdobyte doświadczenie jest szczególnie ważne w momencie ukończenia szkoły i perspektywie pomyślnego przystąpienia do Zewnętrznego Egzaminu Zawodowego oraz przy poszukiwaniu pracy. Dodatkowo tak bogate doświadczenie zawodowe jest gwarancją zdobycia pracy w wielu nowoczesnych zakładach przemysłowych, a także w obiektach obsługi turystycznej. W efekcie uczniowie zyskali szansę na dobrą pracę, a sam udział w stażu przyczynił się do ich rozwoju zawodowego i osobistego.