W dniu 5 listopada 2013 r. odbyła się wycieczka do zakładów Sitech i Volkswagen Motor Polska w Polkowicach. W wycieczce uczestniczyła klasa I TA technikum mechatronicznego wraz z opiekunami M. Tarasiuk i Z. Józefkiewicz.
Relacje uczniów
Sitech
Jako pierwszą odwiedziliśmy firmę Sitech sp. z o. o. w Polkowicach, która została założona w 1998r. i jest renomowaną spółką należącą do koncernu Volkswagen. Firma ta specjalizuje się w produkcji metalowych stelaży siedzisk samochodowych do wybranych marek typu: Volkswagen Golf, Passat, Polo, Tiguan, Touareg, Touran, Caddy i T5 oraz Skoda Fabia, Octavia, Seat Altea i Toledo, a także Audi A4 i Q7. Na linii produkcji można było zaobserwować stanowiska spawalnicze robotów, linie montażowe, lakiernię i stanowiska połączeń zgrzewanych. Podczas zwiedzania hal produkcyjnych mogliśmy obserwować procesy, dzięki którym powstają fotele samochodowe. Proces produkcji rozpoczyna się od tłoczenia, podczas którego stal podlega plastycznej obróbce. Kolejnym krokiem jest spawanie i zgrzewanie co pozwala na łączenie części konstrukcji wykonanych z metalu. Następnie produkt trafia do lakierowania, co chroni go przed korozją. Ostatnią fazą procesu produkcji jest montaż końcowy. Mieliśmy okazję zobaczyć również centrum szkoleniowe firmy gdzie szczegółowo przedstawiono nam każde stanowisko.
– Michał Kołodyński
Volkswagen
Po zwiedzeniu firmy Sitech przeszliśmy do fabryki silników Volkswagen Motor Polska sp. z o. o. Spółka Volkswagen została utworzona w 1998r. Fabryka produkuje najnowocześniejsze silniki wysokoprężne oraz obrabia ich główne podzespoły np. bloki silnika, głowice, wały korbowe, wałki rozrządu i korbowody. Początkowo produkowano głównie silniki wysokoprężne 1,9 z pompowtryskiwaczem. Obecnie przestawiono produkcję na silniki typu common rail 1,6 i 2,0, a w przyszłości planowana jest produkcja silników modułowych MDB. Podzespoły do obróbki dostarczane są w formie półfabrykatów tj. odlewów lub odkuwek, które w zakładzie są obrabiane na obrabiarkach sterowanych numerycznie CNC. Przygotowane podzespoły wędrują na linie montażowe: głowicy cylindra, kadłuba silnika i montaż końcowy silnika. Silniki poddawane są Kalttestowi, czyli odpalane są na zimno w celu sprawdzenia. Test trwa 35 sekund. W firmie Volkswagen wdrażane są przyjazne dla środowiska procesy produkcyjne. Stosowane są sposoby oszczędzania energii, oświetlenie LED, czujniki ruchu, które wyłączają światło. Zainstalowano także nowoczesne urządzenia filtrujące, dzięki którym odzyskany olej zostaje ponownie wprowadzony do obiegu. System wentylacji zastosowany bezpośrednio przy maszynach zapobiega zanieczyszczenia terenu zakładu i urządzeń. Wycieczkę uważam za bardzo atrakcyjną i udaną, dzięki niej mogłem zobaczyć jak wygląda fabryka od wewnątrz oraz zapoznać się z procesami produkcyjnymi w tych zakładach.