Mechatronicy odwiedzają zakłady Volkswagen i Sitech

Kolejny raz klasy pierwsze technikum mechatronicznego miały okazję zapoznać się z procesem technologicznym, nowoczesnymi liniami produkcyjnymi oraz parkiem maszynowym zakładów Sitech i Volkswagen Motor Polska w Polkowicach. Wycieczki odbyły się 24 i 25 listopada 2014r. Uczniowie wraz z opiekunami M. Tarasiuk i Z. Józefkiewicz odwiedzili najpierw zakład Volkswagen Motor Polska.

Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen

Spółka Volkswagen Motor Polska sp. z o. o. została utworzona w 1998r. Fabryka produkuje najnowocześniejsze silniki wysokoprężne oraz obrabia ich główne podzespoły np. bloki silnika, głowice, wały korbowe, wałki rozrządu i korbowody. Początkowo produkowano głównie silniki wysokoprężne 1,9 z pompowtryskiwaczem. Następnie przestawiono produkcję na silniki typu common rail 1,6 i 2,0, a obecnie wdrożono produkcję silników modułowych MDB. Podzespoły do obróbki dostarczane są w formie półfabrykatów tj. odlewów lub odkuwek, które w zakładzie są obrabiane na obrabiarkach sterowanych numerycznie CNC. Przygotowane podzespoły wędrują na linie montażowe: głowicy cylindra, kadłuba silnika i montaż końcowy silnika. Silniki poddawane są Kalttestowi, czyli odpalane są na zimno w celu sprawdzenia. Test trwa 35 sekund. W firmie Volkswagen wdrażane są przyjazne dla środowiska procesy produkcyjne. Stosowane są sposoby oszczędzania energii, oświetlenie LED, czujniki ruchu, które wyłączają światło. Zainstalowano także nowoczesne urządzenia filtrujące, dzięki którym odzyskany olej  zostaje ponownie wprowadzony do obiegu. System wentylacji zastosowany bezpośrednio przy maszynach zapobiega zanieczyszczenia terenu zakładu i urządzeń.

Sitech

brose sitech logo

Kolejną firmą był zakład Sitech sp. z o. o. w Polkowicach, który został założony w 1998r. i jest renomowaną spółką należącą do koncernu Volkswagena. Firma ta specjalizuje się w produkcji metalowych stelaży siedzisk samochodowych do wybranych  marek typu: Volkswagen Golf, Passat, Polo, Tiguan, Touareg, Touran, Caddy i T5 oraz Skoda Fabia, Octavia, Seat Altea i Toledo, a także Audi A4 i Q7. Na linii produkcji można było zaobserwować stanowiska spawalnicze robotów, linie montażowe, lakiernię i stanowiska połączeń zgrzewanych. Podczas zwiedzania hal produkcyjnych można było obserwować procesy, dzięki którym powstają fotele samochodowe. Proces produkcji rozpoczyna się od tłoczenia, podczas którego stal podlega plastycznej obróbce. Kolejnym krokiem jest spawanie i zgrzewanie co pozwala na łączenie części konstrukcji wykonanych z metalu. Następnie produkt trafia do lakierowania, co chroni go przed korozją. Ostatnią fazą procesu produkcji jest montaż końcowy. Dodatkowo grupy miały okazję zobaczyć również centrum szkoleniowe firmy gdzie wykonano proste ćwiczenia manualne i szczegółowo przedstawiono tzw. “Mini fabrykę” tj. typowe stanowiska produkcyjne wraz z  wyjaśnieniem cyklu szkoleniowego pracowników.