malaga-logo1

Znowu uczniowie i uczennice Zespołu Szkół w Chocianowie odbyli miesięczny staż zawodowy w Hiszpanii zaliczając go na ocenę celującą. Tym razem był to projekt wygrany w konkursie 2021 programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna o nazwie „Na staż po doświadczenie zawodowe”.

W projekcie uwzględniono trzy kierunki dokształcania młodzieży Zespołu Szkół w Chocianowie tj. mechatroniczny, organizacji turystyki i logistyczny, a uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy po 13 osób. Właśnie pierwsza grupa 8 uczniów technikum mechatronicznego i 5 uczniów/uczennic technikum organizacji turystyki przebywała na stażu w Maladze. Ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy  zagwarantował partner zagraniczny euroMind.

Mechatronicy zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach pracując głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: Aeromill S.L. i Metaldilip S.L. Trzech uczniów pracowało jako mechanicy samochodowi w Renault Scora S.L. i DAF Surdaf V.F. Natomiast uczeń i uczennice z organizacji turystyki zdobywali doświadczenie zawodowe w hotelach, restauracjach i kawiarniach tj. Hotel Parasol Garden S.L., Hotel Costa del Sol S.L. i Cafeteria La Colina Beach. Uczniowie przebywali w Hiszpanii z opiekunami, nauczycielami przedmiotów zawodowych, którzy przy wsparciu ze strony partnera hiszpańskiego dbali o pełną realizację programu i opiekowali się uczestnikami.

Udział w stażu pozwolił uczniom wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w zakresie przygotowania oraz obsługi i konserwacji maszyn i urządzeń, kontroli jakości wyrobów, a także programowania i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, co jest ważne w dobie nowoczesnych technologii stosowanych w przemyśle. Natomiast grupa organizacji turystyki zdobywała doświadczenie zawodowe z zakresu obsługi sali restauracyjnej. Młodzież doskonaliła więc swoje umiejętności w zakresie obsługi gościa i klienta.

Dzięki temu, że uczniowie odbywali staż w małych grupkach, bo pracowali na oddzielnych stanowiskach, zmuszeni byli do bezpośredniego komunikowania się ze swoimi opiekunami hiszpańskimi, co mocno rozwinęło znajomość języka obcego. Dodatkowo młodzież zaliczyła na miejscu intensywny kurs języka hiszpańskiego na poziomie A2. Tak więc oprócz zdobywania doświadczenia zawodowego uczniowie szlifowali znajomość języka angielskiego i uczyli się języka hiszpańskiego, nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznali kulturę Hiszpanii. Grupa w ramach projektu miała zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją kolejową i miejską oraz kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. Odbyły się cztery wycieczki. Pierwsza to oczywiście Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. Odwiedzono Plac Pabla Picasso i podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście  plażę Malagueta, druga z ekstremalnymi wrażeniami do wąwozu Caminito del Rey szlakiem Króla wśród stromych ścian wapiennych. Trzecia wycieczka odbyła się do Cordoby typowo turystyczna z możliwością podziwiania Mostu Rzymskiego, Katedry – La Mezquita de Cordoba, Placu de la Corredera i de Las Tendillas, dzielnicy żydowskiej, Synagogi, Alcazara Królów chrześcijańskich i rozkwieconych Patios w Calleja de las Flores. Była też wycieczka do Nerji z wejściem na punkt widokowy Balcon de Europa połączona ze spływem kajakowym. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki ping ponga oraz piłki siatkowej na plaży. Były też wyjścia do Muzeum Malagi oraz do Muzeum Pablo Picasso, do Plaza Mayor i wejście na wzgórze Alcazaba, gdzie znajdują się ruiny zamku i fortyfikacje Gibralfaro. Młodzież nie tylko zwiedzała, ale także poznawała odmienny, południowy styl życia, ciekawych ludzi, hiszpańskie potrawy i napoje.

Na koniec stażu wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty o odbytym stażu od partnerów projektu, certyfikaty językowe, a także dokumenty Europass-Mobilność, potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe w czasie stażu.

Wszystko finansowane było ze środków unijnych, ale też przy wsparciu starostwa powiatowego, które pożyczyło szkole 20% kwoty budżetu projektu. Kwota ta wróci do starostwa po rozliczeniu projektu.

 Małgorzata Tarasiuk