„Literatura to wielka przygoda umysłu i serca, zdolna otwierać drzwi do innych światów, poszerzać horyzonty i łączyć ludzi ponad granicami czasu i przestrzeni.”
Z ogromną przyjemnością dołączyliśmy do ogólnopolskiej akcji „Miłosz w szkole”, która odbywa się w ramach obchodów Roku Czesława Miłosza 2024. Czesław Miłosz – poeta, eseista, tłumacz, a przede wszystkim laureat Nagrody Nobla – jest symbolem nie tylko polskiej literatury, ale również dialogu między kulturami i narodami. W naszej szkole, by uczcić dorobek tego wybitnego twórcy, postanowiliśmy stworzyć niezwykłą lekcję, która łączy w sobie wiedzę humanistyczną i umiejętności zawodowe, pt. „Kawka z Miłoszem”.
Podczas zajęć z języka polskiego, nasi uczniowie mieli okazję zanurzyć się w świecie poezji Miłosza, ucząc się recytacji i interpretacji jego utworów. Dzieła tego wybitnego twórcy, często pełne głębokiej refleksji nad kondycją człowieka, stanowiły inspirację do rozmów o wartościach, emocjach i filozoficznych poszukiwaniach. Praca z tekstami Miłosza pozwoliła młodzieży nie tylko doskonalić umiejętność obcowania z kulturą wysoką, ale również odkrywać nowe aspekty życia, jakie poeta starał się nam przekazać. W ramach zajęć uczniowie zapoznali się także z bogatą biografią Miłosza, przeglądając zasoby naszej szkolnej biblioteki, co umożliwiło im lepsze zrozumienie kontekstu jego twórczości.
Unikatowym elementem tych zajęć była ich korelacja z przedmiotami zawodowymi, uczniowie rozwijali umiejętności baristyczne i dekoracji stołu. Literatura i kultura łączyły się z praktyką zawodową, tworząc atmosferę sprzyjającą nie tylko intelektualnym odkryciom, ale także estetycznym doznaniom. Uczniowie, zainspirowani wierszami Miłosza, dekorowali stoły w stylu klasycznym i nowoczesnym, starając się oddać ducha twórczości poety. Wartości takie jak harmonia, subtelność oraz dbałość o szczegóły, które charakteryzują zarówno poezję Miłosza, jak i sztukę dekoracji, pomogły uczniom rozwijać ich poczucie estetyki.
Przygotowując i serwując kawy, nasi młodzi bariści nauczyli się, jak za pomocą smaków i zapachów stworzyć wyjątkową atmosferę, sprzyjającą refleksji i rozmowie o literaturze. Dzięki temu połączeniu uczniowie mieli możliwość rozwinąć swoje kompetencje społeczne, ucząc się współpracy, komunikacji i wzajemnego wsparcia.
Projekt „Miłosz w szkole” jest dla nas dowodem na to, jak cenne jest integrowanie wiedzy humanistycznej z umiejętnościami praktycznymi. To nie tylko nauka recytacji czy dekoracji stołu, ale przede wszystkim rozwój osobisty młodych ludzi, których inspiruje twórczość Miłosza. Dzięki takiej formie edukacji uczniowie doświadczają kultury i literatury w sposób bezpośredni, a jednocześnie rozwijają swoje zdolności zawodowe i kompetencje społeczne – uczą się otwartości, wrażliwości oraz szacunku do dziedzictwa narodowego.
Mamy nadzieję, że połączenie tych różnych dziedzin wzbudzi w naszych uczniach trwałą miłość do literatury i sztuki oraz zmotywuje ich do odkrywania, jak wiele fascynujących inspiracji kryje się w naszej kulturze i historii.