Z poezją na każdej stronie – rozstrzygnięcie konkursu na artystyczną zakładkę

W ramach projektu „Pawlikowska-Jasnorzewska w szkole”, pięknie wpisującego się w ogólnopolskie obchody Roku Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej 2025, odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu plastyczno-literackiego na artystyczną zakładkę do książki, inspirowaną twórczością tej wybitnej mistrzyni słowa. Celem konkursu było rozwijanie wrażliwości artystycznej i literackiej uczniów oraz zachęcenie ich do twórczego obcowania z poezją polskiej autorki, znanej z niezwykłej subtelności przekazu i emocjonalnej głębi utworów.

Zadaniem uczestników było wykonanie zakładki do książki, która zawiera cytat z wybranego wiersza Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej oraz własnoręcznie przygotowaną ilustrację, nawiązującą do jego treści lub nastroju. Konkurs spotkał się z szerokim odzewem wśród młodzieży szkolnej – do rywalizacji przystąpiło 20 uczniów reprezentujących klasy 1TT, 2TT, 3TL, 4TLA i 5TL. Wszystkie zgłoszone prace wyróżniały się starannością wykonania, pomysłowością oraz indywidualnym podejściem do poetyckiej interpretacji.

Komisja konkursowa w składzie: dyrektor szkoły Piotr Machoń (przewodniczący), nauczyciel plastyki i bibliotekarz Anna Waśko oraz nauczyciel języka polskiego Nadzieja Guzowska, miała niełatwe zadanie, wybierając najlepsze spośród wielu pięknych prac. Po burzliwych obradach zdecydowano o przyznaniu następujących miejsc: I miejsce zdobyła Aleksandra Żyłowska z klasy 1TT, II miejsce zajęła Nikola Opalińska z klasy 4TLA, natomiast III miejsce przypadło Kamili Staruszkiewicz również z klasy 4TLA. Laureatki otrzymały atrakcyjne nagrody rzeczowe, a wszyscy uczestnicy konkursu – drobne upominki jako wyraz uznania za wysiłek, talent i zaangażowanie.

Konkurs udowodnił, że poezja Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej nadal inspiruje młode pokolenie, pobudza wyobraźnię oraz zachęca do kreatywnych poszukiwań artystycznych. Uczniowie pokazali, że nawet tak niewielka forma jak zakładka do książki, może stać się prawdziwym nośnikiem emocji, piękna i literackiej głębi. Niech twórczość poetki wciąż ożywa w szkolnych projektach, a młodzież z odwagą sięga po sztukę i literaturę jako środki wyrażania własnej wrażliwości.