PROJEKT MOBILNOŚCI EDUKACYJNEJ 2023-VET W RAMACH AKREDYTACJI

Zrealizowano pierwszy etap wyjazdów na staże zawodowe w ramach AKREDYTACJI programu ERASMUS+, obejmującej trzy kierunki dokształcania młodzieży Zespołu Szkół w Chocianowie tj. mechatroniczny, organizacji turystyki i logistyczny. Jako pierwszy realizowano projekt mobilności edukacyjnej 2023-VET, w ramach którego do Hiszpanii pojechała grupa 8 uczniów technikum mechatronicznego oraz 5 uczennic technikum organizacji turystyki pod nadzorem 2 opiekunów nauczycieli przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół w Chocianowie. Grupa odbyła w listopadzie 2023r. zaplanowany czterotygodniowy staż w Maladze.

Kolejny raz całej grupie 13-osobowej zagwarantował ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy  partner zagraniczny euroMind. Mechatronicy zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach pracując głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: Aeromill S.L., Indeco Automovil Europa S.L. i Inesma-Instalaciones Especiales Malagueñas S.L. Natomiast uczennice z organizacji turystyki zdobywały doświadczenie zawodowe jako kelnerzy w hotelach i restauracjach tj. Hotel Casual Málaga del Mar – Pricetoroom S.L.  i Brunch IT – Desani Group S.L. Cała grupa odwiedziła też Muzeum Motoryzacji i Mody obfitujące we wspaniałe samochody, silniki i ubrania z różnych epok.

Udział w stażu pozwolił uczniom wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w zakresie przygotowania oraz obsługi i konserwacji maszyn i urządzeń, kontroli jakości wyrobów, a także renowacji urządzeń mechatronicznych i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, co jest ważne w dobie nowoczesnych technologii stosowanych w przemyśle. Natomiast grupa organizacji turystyki zdobywała doświadczenie zawodowe z zakresu obsługi sali restauracyjnej. Młodzież doskonaliła swoje umiejętności w zakresie profesjonalnej obsługi gościa i klienta.

Dzięki temu, że uczniowie odbywali staż w małych grupkach, bo pracowali na oddzielnych stanowiskach, zmuszeni byli do bezpośredniego komunikowania się ze swoimi opiekunami hiszpańskimi, co mocno rozwinęło znajomość języka obcego. Dodatkowo młodzież zaliczyła na miejscu intensywny kurs języka hiszpańskiego na poziomie A2. Tak więc oprócz zdobywania doświadczenia zawodowego uczniowie szlifowali znajomość języka angielskiego i uczyli się języka hiszpańskiego, nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznali kulturę Hiszpanii.

Uczniowie przebywali w Hiszpanii z opiekunami, nauczycielami przedmiotów zawodowych, którzy przy wsparciu ze strony partnera hiszpańskiego dbali o pełną realizację programu i opiekowali się uczestnikami. Grupa w ramach projektu miała zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją kolejową i miejską oraz kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. Odbyły się trzy wycieczki. Pierwsza to oczywiście Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. Odwiedzono Plac Pabla Picasso i podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście  plażę Malagueta, druga z ekstremalnymi wrażeniami do wąwozu Caminito del Rey szlakiem Króla wśród stromych ścian wapiennych. Trzecia wycieczka odbyła się do Sewilii typowo turystyczna z możliwością podziwiania Placu Hiszpańskiego, Złotej Wieży, Katedry, Wieży Giralda. Odbył się też rejs Katamaranem po Morzu Śródziemnym. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki ping ponga, koszykówki oraz piłki siatkowej na plaży. Były też wyjścia do Muzeum Malagi, do Muzeum Pablo Picasso i wejście na Wzgórze Wiktorii oraz na Wzgórze Alcazaba, gdzie znajdują się ruiny zamku i fortyfikacje Gibralfaro. Natomiast ze Wzgórzu Wiktorii  podziwiano panoramę miasta i zachód słońca. Młodzież nie tylko zwiedzała, ale także poznawała odmienny, południowy styl życia, ciekawych ludzi, hiszpańskie potrawy i napoje.

Na koniec stażu wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty o odbytym stażu od partnerów projektu, certyfikaty językowe, a także dokumenty Europass-Mobilność, potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe w czasie stażu.

Wszystko finansowane było ze środków unijnych, ale też przy wsparciu starostwa powiatowego, które pożyczyło szkole 20% kwoty budżetu projektu. Kwota ta wróci do starostwa po rozliczeniu projektu. Tarasiuk Małgorzata